– Zawansowanie budowy obwodnicy Praszki szacujemy na poziomie 85 procent – informuje Marcin Bronkiewicz, p.o. zastępcy dyrektora ds. inwestycji opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Roboty zasadnicze są już w zasadzie na ukończeniu. Wykonawca przeprowadził już wszystkie roboty ziemne. Pozostały jeszcze do ułożenia fragmenty masy ścieralnej, czyli ostatniej warstwy bitumicznej konstrukcji nawierzchni. Trwają roboty wykończeniowe i montażowe. Rozpoczęła się realizacja oznakowania poziomego. Przed wykonawcą jeszcze roboty związane z oznakowaniem pionowym. O ile tylko pogoda dopisze, to ten harmonogram prac będzie konsekwentnie realizowany.
Trwają również prace wykończeniowe na obiektach mostowych, m.in. w zakresie ustrojów nośnych. Dla kilku obiektów niedawno przeprowadzono próby obciążeniowe, niezbędne do otrzymania pozwolenia na użytkowanie, wydawanego przez nadzór budowlany.
Dla wykonawcy to była niezwykle ciężka budowa i to z różnych względów.
– Nie mówimy jeszcze o finiszu, przed nami zima i nie wiadomo, co przyniesie – mówi Łukasz Turczyński, kierownik budowy. – Na tej budowie przeżyliśmy wszystko, co mogliśmy przeżyć: pandemię, wojnę, wzrost cen, odpływ pracowników, ale udało nam się szczęśliwie dojść do tego momentu, w którym teraz jesteśmy.
Jak podaje kierownik, w szczytowym momencie przy budowie obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego pracowało 250 pracowników, używając 70-100 jednostek sprzętowych.
– W tym momencie tych pracowników jest znacznie mniej – kontynuuje Łukasz Turczyński. – Są to brygady, które wchodzą i wykonują swoje krótkoterminowe zadania.
Łączna ilość pracowników, która przewinęła przez tę budowę to 1000. Statystyki mówią też, że zużytych zostało 10 kilometrów barier stalowych, i 79 tysięcy ton nawierzchni bitumicznych, czyli mieszanek mineralno- asfaltowych.
Blisko 13-kilometrowy odcinek nowej trasy w ciągu drogi krajowej nr 45 do ruchu ma zostać udostępniony w drugim kwartale 2023 roku.
– Gminy Praszka i Gorzów Śląski zyskają nowy korytarz komunikacyjny, który rozwiąże problemy skoncetrowane szczególnie w obszarach centrów tych miast – mówi Marcin Bronkiewicz. – Prawie trzynastokilometrowe obejście Gorzowa i Praszki pozwoli na wyprowadzenie poza tereny zabudowy miejskiej ruchu tranzytowego. Obwodnica będzie miała również znaczenie dla ruchu lokalnego, bo mamy na niej cztery ronda, z których również mieszkańcy z pewnością będą korzystali. Inwestycja była niezbędna, z uwagi na zwiększający się ruch. Wyniki generalnego pomiaru ruchu lat 2020-2021, w odniesieniu do roku 2015, pokazują wzrost ruchu nawet na poziomie 13 procent.
Przypominamy, obwodnica rozpocznie się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45. Ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś.
Powstaje dziesięć obiektów inżynierskich, w tym mosty nad Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy.
Na obwodnicy zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda. Budowane są na jej początku i końcu oraz na przecięciu z obecnym przebiegiem dróg krajowych nr 42 i 45. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na wszystkich skrzyżowaniach, w obrębie wyspy środkowej został zaprojektowany pierścień o szerokości 1 m, stanowiący rezerwę dla przejazdu samochodów ciężarowych i autobusów.
MK
Zdjęcia GDDKiA w Opolu
Kalendarium obwodnicy
7 marca 2017 r. – złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU)
9 sierpnia 2018 r. – wydanie DŚU
16 października 2018 r. – wszczęcie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót w systemie Projektuj i buduj
28 marca 2019 r. – wybór najkorzystniejszej oferty (Mostostal Warszawa)
20 maja 2019 r. – podpisanie umowy na realizację obwodnicy Praszki w ciągu DK45
11 grudnia 2020 r. – wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Praszki
2
Na obwodnicy zaprojektowano cztery skrzyżowania w formie ronda. Budowane są na jej początku i końcu oraz na przecięciu z obecnym przebiegiem dróg krajowych nr 42 i 45.
3
Blisko 13-kilometrowa obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego do ruchu ma zostać udostępniona w drugim kwartale 2023 roku.