Jak informuje opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad na węźle Olesno wykonawca zakończył również układanie warstwy ścieralnej na łącznicach oraz w obszarze węzła. Wykonano też oznakowanie pionowe i poziome oraz balustrady zabezpieczające ruch pieszo-rowerowy.
GDDKiA mówi też o aktualnym zaawansowaniu tego zadania, które wynosi około 60 proc.
– Finalizowane są roboty ziemne w zakresie wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża w ciągu trasy głównej oraz dróg poprzecznych – mówi Agata Andruszewska z opolskiego oddziału GDDKiA. – Kontynuowane są prace w zakresie układania warstw konstrukcyjnych jezdni. Warstwa podbudowy z kruszywa jest już widoczna na znacznym odcinku trasy głównej.
Wykonawca kontynuuje prace przy układaniu warstw bitumicznych. Prowadzone są prace na 24 obiektach mostowych, m.in. w zakresie ustrojów nośnych oraz prac wykończeniowych niektórych z obiektów oraz zbrojenia i betonowania przyczółków.
– Na niektórych obiektach mostowych prace zbliżają się do końca – dodaje Agata Andruszewska.
Przypomnijmy, początek przebiegu nowej drogi ekspresowej będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą DK11 z S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.
Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej.
– Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna uzyskaliśmy decyzję środowiskową w sierpniu ubiegłego roku – mówi Agata Andruszewska. – Z kolei dla odcinka od końca obwodnicy Olesna w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór opracowywane są możliwe warianty przebiegu i na jeden z nich zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Inwestycja przewiduje także budowę 24 obiektów mostowych oraz węzła Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami. Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe z nich to dwa wiadukty nad linią kolejową relacji Tarnowskie Góry – Kluczbork o długości całkowitej odpowiednio około 135 oraz 126 m.
Projekt przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
– Nowa trasa zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne drogowe połączenie dla województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego – podsumowuje Agata Andruszewska. – Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w województwie opolskim.
Docelowo obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty województwa zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
Całkowita wartość inwestycji (włącznie z nadzorem i wykupem gruntów) to 767,9 mln zł. Dofinansowanie ze środków funduszy europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, wynosi około 411 mln zł.
Inwestycja zostanie oddana kierowcom w II kwartale przyszłego roku.
MK
Zdjęcie GDDKiA w Opolu