Zaawansowanie prac
– Na początku września udostępniliśmy kierowcom wiadukt na węźle Olesno, wybudowany w ciągu drogi wojewódzkiej nr 487 prowadzącej do Byczyny – informuje opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Na budowanym węźle wykonawca finalizuje układanie warstw konstrukcyjnych.
Na finiszu są również roboty ziemne związane z wykopami, nasypami oraz wzmocnieniem podłoża w ciągu trasy głównej oraz dróg poprzecznych. Ponadto kontynuowane są prace związane z układaniem warstw konstrukcyjnych jezdni. – Warstwa podbudowy z kruszywa jest już widoczna na znacznym odcinku trasy głównej – podaje opolski oddział GDDKiA. – Wykonawca kontynuuje prace przy układaniu warstw bitumicznych.
Prowadzone są prace na 24 obiektach mostowych, m.in. w zakresie ustrojów nośnych oraz prac wykończeniowych części obiektów.
– Na niektórych obiektach mostowych prace zbliżają się do końca – podaje komunikat.
Zakres inwestycji
Początek przebiegu nowej drogi ekspresowej będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą DK11 z S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy województw opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.
Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej.
– Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna uzyskaliśmy decyzję środowiskową w sierpniu ubiegłego roku – informuje opolskie oddział GDDKiA. – Z kolei dla odcinka od końca obwodnicy Olesna w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór opracowywane są możliwe warianty przebiegu i na jeden z nich zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Obiekty inżynierskie i ronda
Inwestycja przewiduje także budowę 24 obiektów mostowych oraz węzła Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami. Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe z nich to dwa wiadukty nad linią kolejową relacji Tarnowskie Góry – Kluczbork o długości całkowitej odpowiednio około 135 oraz 126 m.
– Projekt przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne) – podaje opolski oddział GDDKiA.
Korzyści wynikające z budowy obwodnicy
Nowa trasa zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne drogowe połączenie dla województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w województwie opolskim.
– Docelowo obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty województwa zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym – podaje opolski oddział GDDKiA.
Całkowita wartość inwestycji (włącznie z nadzorem i wykupem gruntów) to 767,9 mln zł. Dofinansowanie ze środków funduszy europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, wynosi około 411 mln zł.
Inwestycja zostanie oddana kierowcom w drugim kwartale przyszłego roku.
MK
Zdjęcia GDDKiA w Opolu