Obwodnica Olesna to zadanie realizowane na terenie województwa opolskiego w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Budowa tego 25-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11 jest już zaawansowana w około 80 procentach.
– Od połowy grudnia na naszych kontraktach trwa przerwa zimowa – informuje Agata Andruszewska, rzeczniczka opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Wykonawcy, w przypadku sprzyjających warunków atmosferycznych, mogą jednak realizować niektóre roboty, z uwzględnieniem reżimów technologicznych.
Wykonawca obwodnicy Olesna finalizuje roboty ziemne w zakresie wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża w ciągu trasy głównej oraz dróg poprzecznych.
– Na znacznym odcinku trasy głównej ułożono warstwę podbudowy bitumicznej, a na części obiektów prowadzone są prace wykończeniowe – dodaje Agata Andruszewska.
W ramach budowy obwodnicy Olesna obowiązuje istotna zmiana organizacji ruchu. Za miejscowością Łomnica w kierunku granicy z województwem śląskim w ciągu drogi krajowej nr 11 wprowadzono by-pass o długości około 2 km.
– Kierowcy z „11” są kierowani na nowy przebieg tej drogi, następnie poprzez tymczasowy łącznik wjeżdżają na odcinek nowo wybudowanej drogi ekspresowej S11 i dalej są kierowani na rondo łączące drogę ekspresową S11 ze starym przebiegiem DK11 – opisuje rzeczniczka i dodaje, że zmiana organizacji ruchu na tym odcinku ma na celu budowę nowego przebiegu DK11 nad drogą ekspresową S11 wraz z budową wiaduktu oraz wykonaniem wykopu w miejscu projektowanej drogi S11. Zaś Wprowadzone utrudnienia potrwają do II kwartału tego roku.
Przypominamy, początek przebiegu nowej drogi ekspresowej będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą DK11 z S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy województw opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.
Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej.
– Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna w sierpniu ubiegłego roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową – tłumaczy Agata Andruszewska. – Z kolei dla odcinka od końca obwodnicy Olesna, w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór, opracowywane są możliwe warianty przebiegu. Jeden z nich zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Całkowita wartość projektu to 767,9 mln zł. Dofinansowanie ze środków funduszy europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, wynosi około 411 mln zł.
Inwestycja zostanie oddana kierowcom w III kwartale tego roku.
MK
Zdjęcie GDDKiA w Opolu